Tüm erotik yanları hoş görmek (IFST)

Yeni Ufuklar

Tüm erotik yanları hoş görmek

Lawrence G. Rosenberg

VAKA KONSÜLTASYONU: BİR TERAPİSTİN DANIŞANLARININ EROTİK YAŞAMINA TEPKİLERİ

Corrine, kıdemli ve saygın İçsel Aile Sistemleri terapisti; yeni bir çiftin terapisinde nasıl ilerleyeceği konusunda güvensizlik yaşadığı için bana konsültasyona geldi. Marjorie ve Don’u üç kez görmüştü. 30’lu yaşların ortalarında, beyaz, 6 yıldır evli ve 4 yaşında, Marjorie’nin baktığı kızları olan bir çift. Don’un çalıştığı şirket satılıp maaşı yarıya düşünce, güvendikleri orta sınıf stabilitesi yakın zamanda sarsılmış. Don’un siniri bozulmuş, durgun ekonomide yeni bir iş aramaya gücü yok ve ailesine eskisi gibi bakamadığı için suçlu hissediyor. Marjorie hayal kırıklığına uğramış çünkü ikinci bir çocuklarının olması planı tehlikeye girdi. Bu stres altında neredeyse her gece tartışıyorlar ve ilişkilerinden normalde aldıkları zevk ortadan kalkmaya başlıyor. Bardağı taşıran damla Marjorie’nin bardağı fırlatması ve Don’u ıskalayarak bardağın duvarda parçalanması oluyor. Karakteristik olmayan bu eylem ikisini de korkutuyor. Terapi almaya karar veriyorlar.

Corrine kendine güvenen bir çift terapisti olarak ilk iki seansta danışanlarının ilişkisel problemlerini, sevgi dolu evliliklerinin gücünü aynı zamanda geçmişteki incinmişliklerini kavradığını hissediyor. Fakat üçüncü seansta çift tartışmalarının her zaman tatmin eden ve canlı olan cinsel hayatları üzerindeki yok edici etkisinden bahsetmeye başlıyor. Erotik ateşlerini tekrar yakmasına yardımcı olması için terapiyi kullanmak istiyorlar. Bana biraz utanarak danışanlarının cinsel hayatı hakkında fazla bilgi almadığından bahseden Corrine, teredütle danışanlarına bu konudan daha fazla bahsetmelerini istiyor. Corrine; Marjorie’nin sıklıkla pornografiyi cinsel aktivitelerine ekledikleri konusunda kendini açması ile çiftin birbirine bakıp gergin bir şekilde gülümsemelerinden bahsediyor. Özellikle, ikisi de erkeğin kadını domine ettiği sahnelerden etkileniyorlar, örneğin kadın yatağa kelepçelendiği ve erkeğin kadına penetre olduğu sahneler ve bu sahneleri gerçekleştirmekten zevk alıyorlar. Karşılıklı rıza ve güvenle, bu tür güç temalı senaryoları yıllardır oynuyorlar; bu ortak zevk daima karşılıklı çekimlerinin merkezi olmuş. Marjorie ergenlikten beri yarı şiddet içeren bu fantezileri düşünerek masturbasyon yaptığını söylüyor. Don utanarak ekliyor: işindeki düşüş nedeniyle ereksiyonu sürdürme ve dominant rolünü oynayarak Marjorie’yi “aşağılama” konusunda sıkıntı yaşıyormuş. Ve Marjorie, Don’un irade gücünü kaybederek kendisini itaat ettirememesi ve ona “sahip olamamasndan” dolayı aşırı derecede öfkeli. Corrine’e itiraf ediyor ki bu durum onu finansal stresten daha fazla üzüyormuş. Aslında, Marjorie tatmin edilmeyen cinsel açlığının bedenindeki gerginliğe neden olmasıyla ortaya çıkan öfkeden dolayı bardağı fırlatmış. Corrine yatak odasındaki tercihlerini konsültasyonumuzda anlatınca, kelimeleri sesli söylemekte güçlük çekti. Bu çiftle çalışıp çalışamayacağı konusunda şüpheye düştü. Cinsellikle ilgili genel rahatsızlığı bir yana, bu tür bir erotik tutkunun doğasını işitince şok olmuş. Kadının şiddet görmesinin cinsel uyarılma kaynağı olarak kullanılması, Corrine’in feminist ve etik ilkelerine göre iğrenç görünüyor. Corrine’e göre pornografinin kullanımı bir semptom. Marjorie ve/veya Don’un çözülmemiş travmalarındaki incinmişlikleri yeniden oynayıp oynamadıklarını düşünüyor, fakat geçmişlerinde istismar yok. Corrine bu davranışların çocuk yetiştirme üzerindeki etkisini merak ediyor. Yine de Corrine ne Marjorie’nin ne de Don’un sadomazoşist erotik oyunları hakkında hiçbir endişe belirtmediklerinin de farkında. Aslında kimse zarar görmüş gibi görünmüyor, ikisi de bu zevkin tekrar hayatına girmesini istiyor ve ikisi de kız evlatlarına karşı sorumlu ve bakımını yapıyor gibi görünüyorlar. Corrine umuyor ki tepkilerini çiftten gizleyebilmiş olsun ve çift başka bir seans için randevu aldığı için hem rahatlama hem kaygı hissediyor. Kaygılı ve yargılayıcı yanları çiftin gitmesini istiyor diğer taraftan cesur ve meraklı yanları ise devam etmelerini. Güçlü olumsuz tepkileri ve çiftin memnun olmasına dair algısı Corrine’in kafasını karıştırıyor ve bu onu kendisi ve erotik hakkında öğrenmeye açık hale getiriyor. Konuşmayı bitirdiğinde, Corrine’i çiftin cinsel hayatına tepki gösteren yanlarını tanımaya davet ettim. Corrine benle daha önce çalışmıştı ve İAS’nin bireysel karşı aktarımın keşfi için kullanımı konusunda rahattı. İçine dönmesi, duygularına, yanlarına ve duyularına alan açması ve ilgisine ihtiyacı olanları fark etmesi konusunda ona rehberlik ettim. Gözlemledi ki “İnsanların incitilmeleri ve kadınların erkekler tarafından bencil istekleri için kullanılıyor olmalarına karşı çıkan yanı en yüksek sesle konuşuyor. Bu yan irkildi, iğrendi ve Don’a ve özellikle Marjorie’ye bu istismarcı davranışı durdurması için bağırmak istedi.” Ben de bu yanın tutumunun Carrine’e mantıklı gelip gelmediğini sordum. Hızlıca kafa salladı.

“Bu yanına yönelik nasıl hissediyorsun?” diye sordum.

Corrine dedi ki, “Hayranlık duyuyorum ve değer veriyorum. O hayatım boyunca benim ahlaki pusulamdı.” Bu yanının 20’li yaşlarında kadın özgürlük hareketi ile son halini aldığını ancak temel inançlarının daha önce oluştuğunu da ekledi.

“Bende de senin yanının prensiplerini benimseyen bir yan var. Biliyorum ki yanım öyle katı olabiliyor ki benimle bir oluyor ve ben eyleme geçiyorum, bazen hoyratça. Sıklıkla doğru olan bu oluyor. Fakat yanım rahatladığında daha geniş bir perspektiften bakıyorum. Merak ediyorum acaba senin yanın da senle bir oldu mu?”

Corrine duraksadı, “Evet.”

“Bu yanının biraz ayrışıp sana biraz alan bırakmasını ister miydin?” dedim.

Corrine “Biraz.” Dedi.

“Yumuşadığı için ona teşekkür et. Bilsin ki yakında kalabilir ve endişelendiğinde diyaloga katılabilir.” diye önerdim.

Sonra Corrine’den rica ettim, “Lütfen yanına sorar mısın, Marjorie ve Don’un terapisinde pek aktif olmazsa ne olacağından korkuyor?”

Corrine duraksadı ve kafası karıştı, “Başlangıçta, yanım Marjorie’nin zarar göreceğini söyleyecekti. Marjorie bağlanmaktan ve Don’a hizmet etmekten hoşlandığnı söylediğinde. Anlamıyorum. Hala tüylerim diken diken oluyor. Ama, bunu istediklerini söylüyorlar.”

Şimdi Corrine’in daha önce kutuplaşmış yargılayıcı muhafız olan yanının yerine bir alanı var. Bu yanı Marjorie ve Don ile birlikteyken fenomenolojik olarak var olmaya çalışıyordu, yargılamak yerine onlarla karşılaşıyordu. Corrine’e dikkate değer miktarda Self enerjisini tutan bu diğer yanını tanıyıp tanımadığını sordum. Tanıdı ve iyi bir terapist olmasındaki katkısına şükran duydu. Bu ikinci yanı sayesinde Corrine; Marjorie ve Don’un cinselliği ve şiddetin erotize edilebilir olması ile ilgili merakına temas edebiliyordu. Corrine bir zamanlar kaygılı ve yargılayıcı yanının rahatlamış olmasına şaşırdı, temel dürtü ve davranışlar konusunda yeni bir perspektif edinmeyi düşündü. Buna rağmen Corrine’in merakı üçüncü bir yana kaydı.

Corrine’in cinsellik hakkında iyi eğitimli olmadığını, cinsel geçmişin nasıl alınacağı ile ilgili kafa karışıklığını, hatta cinsel konular hakkında danışanlarla nasıl konuşacağını dahi bilmediğini –klinik jargon mu yoksa argo sözlerle mi konuşmalı- gösteren yana. Bu tutucu yanı konusunda utandı, bunu klinik bilgisi ile ilgili önemli bir boşluk olarak tanımladı ve terapist olması hakkındaki huzuru bozuldu. Derin düşününce diğer danışanları ile de konuşmaları cinsellikten bilinçdışı seviyede uzaklaştırdığını fark etti. Bu yanını tanıması için ona rehberlik ettikçe, Corrine şaşırdı. Feminist bir kişi olarak cinsellik hakkında rahat olabileceğini varsaymıştı, özellikle kadın cinselliğinin geniş spektrumu konusunda.

Corrine fark etti ki kadın hareketine girmesinin nedeni her zaman politikti: kadının sosyoekonomik eşitliğini, kadının bedeni üzerindeki haklarını, örneğin kürtaj hakkı gibi; ama şimdi gördü ki cinselliğe karşı safça bir körlük geliştirmişti. Bu yanı Corrine’e hatırlattı ki cinsellik konusu ailesinin evinde yok sayılmış, ebeveynleri etrafta başkaları varken nadiren birbirlerine dokunmuş ve seks neredeyse hiç konuşulmamış. Corrine gördü ki utanç verici bir gizlilik bulutu çocukluğunun üzerinde dolanmış ve Corrine de bu bulutu yetişkin cinsel hayatına taşımış. Corrine kafası karışık şekilde büyüyen ve erotik uyarılmanın karmaşıklığı ve çeşitliliği konusunda eğitilmemiş bu genç yanına merhamet gösterdi. Self-enerjisi ile, Corrine bu genç yanının utanç ve inkarının bir kısmını bırakmasına (yükten kurtulmasına) ve cinsellik ve erotiğe karşı tepkilerine ile ilgili öğrenmeye dair açık fikirlilik edinmesine yardım etti.

Corrine’e cinsel dil kullanılması durumunda hangi yanlarının öne çıktığını fark etmesi amacı ile bir egzersiz yapmak isteyip istemeyeceğini sordum. Başlangıçta tedirgin, biraz tartışma ile, teredüttlü, utangaç yanları yumuşadı ve kabul etti. Ona açıkladım ki ben cinsel bir kelime söyleyeceğim onun görevi ise bunu sesli bir şekilde tekrarlamak, oturup beklemek ve oluşan duygu, çağrışım veya tepkileri fark etmek. Böylece bu yanlarla nazikçe çalışabiliriz ve yatışmalarına yardımcı olabiliriz böylece Self-sakinliği ile şimdi ve burada olduğunda yeni sözcüğe geçeriz. (Sen, okuyucu, bizi takip edebilir ve kendi çağrışım ve yanlarını fark edebilirsin.)

“Cinsel ilişki” ile başladım. “Cinsel ilişki” diye tekrarladı ve duygularını, düşüncelerini, vücut tepkilerini ve imgeleri tasvir etti. Orta derecede kaygılı yanları rahatlayıp daha fazla merak gelince aşağıdaki kelimelerden bazıları ile devam ettik:

“klitoris, memeler, s*k, asılmak, travesti, orji, vulva, hamile, eşcinsel evlilik, menstrüasyon, eş değiştirme, fist fucking, öpüşme, sadomazoşizm, aldatma, emme, çokaşklılık, aşk”

Tanıdık olmayan terimleri açıkladım, fist fucking gibi, bir kişinin elini veya kolunu diğer kişinin kayganlaştırılmış ve almaya hazır anal boşluğuna sokması ki bazı insanlar için oldukça uyarıcıdır. Corrine fark etti ki argo sözcükler, özellikle yaygın olmayan davranışlar, kaygı, kafa karışıklığı ve iğrenme tepkileri oluşturdu. Tanıdık olmayan cinsel sözcükleri duyduğunda ortaya çıkan ilk irkilme tepkisi azaldı. Aynı zamanda fark etti ki bazı öpüşme gibi bazı kelimeler orta seviyede heyecan ve az miktarda genital uyarılmayı tetikledi. Bazı yanlar bu uyarımlardan hoşlanmasına rağmen, diğerleri benimle ofiste otururken bunları hissetmeye cesaret edemedi. Corrine cinsel ve erotik düşüncelerle karışık; çeşitli, çelişkili duyguları keşfediyordu. Egzersizin sonunda rahatlarayarak bir oh çekti. Corrine dedi ki zorlayıcı, aydınlatıcıydı ve daha ileri keşifler için patikalarını bana gösterdi.

Konsültasyonun sonunda, Marjorie ve Don’un çift terapisindeki amaçları gözden geçirdik. Corrine de kendine bir amaç belirleyerek başladı: seanslardan önce yargılayıcı ve kaygılı yanlarını rahatlatmaya çalışarak böylece onların erotik yanlarını karşılarken mümkün olduğu kadar kendi (Self) olabilsin. Jack Morin’in harika kitabı “The Erotic Mind” ı okuma planı yaptı. Daha ileri eğitimler için iki kaynak daha önerdim: Amerikan Cinsel Eğitimciler, Psikolojik Danışmanlar ve Terapistler Birliği (AASECT)’in verdiği eğitimler ve Dan Savage’ın dümdüz seks tavsiyesi veren köşesini “Savage Love”.

Corrine; Don ve Marjorie’ye cinsel hayatlarını ve problemlerini kendisine anlatmalarının nasıl bir deneyim olduklarını sormayla başlamaya niyetlendi. Ve tepkilerine göre, Corrine düşündü ki bazı yanları adına onlarla konuşabilir, anlattıkları şeylerin onun için yeni olduğunu açıklayabilir ve hem onlarla birlikte  hem de kendisi için öğrenebilir(tıpkı multikültürel bir perspektif benimsemiş bir terapistin tanıdık olmayışını ifade etmesi ve danışanlarının farklı kültürel inanç ve davranışlarına ilgili olması gibi). Cinsel ilişkileri hakkında nasıl konuştuklarını dikkatle dinlemeyi ve onların erotik aktivitelerini patolojik veya Marjorie ve Don endişe belirtmedikçe değişime muhtaç tanımlamamayı planladı. İletişimlerini takip etmenin yanı sıra, Don’a utancı, suçlaması, maskülenitesi azalan yanları hakkında çalışması aynı zamanda gerçek işi ve finansal stres kaynaklarını düşünmesi için yardım etmeyi tartıştık. Geçmişine bakarak hipotezimiz onun güçsüzleşmesinin; incinmiş, genç yanlarını (yükten kurtulabilecek) koruyor olduğuydu. Benzer şekilde, Marjorie erken gelişimsel örselenmelerle ve karşılanmayan beklentilerden köken alıyor gibi görünen hayal kırıklığına uğrayan ve öfkeli yanlarına yardım edebilirdi. Corrine anladı ki nihai amaç ikisine de ilişkilerinin eski tatmin ve gücüne dönmelerine yardım etmek, merhamet, huzur ve yaratıcılık getirerek şu anki finansal kısıtlamaları tarafından zorlanan yanlarına yardımcı olmak. Marjorie ve Don’un terapisi ilerlerken benle de devam etmesi konusunda karara vardık.

In Treatment” Season 1, Episode 11: Laura: Week Three – Intellectual  Property | By Melody Ortiz

EROTİĞE TEPKİLER KÜLTÜREL MESAJLARLA YOĞRULMUŞTUR

Corrine ile konsültasyonumuz gösteriyor ki terapistler de cinsel davranış ve erotik uyarılmayı ailesel ve kültürel koşullanmaların gözlüğünden görmeye herkes kadar eğilimlidirler. Çoğu terapist insan cinselliğinin karmaşıklığı ve çeşitliliği hakkında kapsamlı bir eğitim almaz. İnançlarını oluştururken informal sosyal bilgiye, cinselliğe kişisel olarak maruz kalmaya ve neyin “sağlıklı” vs “anormal” cinsel motivasyon ve davranış olduğuna dair önyargılı psikiyatrik modellere bel bağlarlar.

ABD’de hakim kültür seks-takıntılı ve seks-fobik arasında kutuplaşmıştır, hedonistik libertaryenlik (kendini tatmin et, seks satar, erkek adam yapar, her şey mübah, seksüel isen popülersin) ile kısıtlayıcı püritenlik (başına gelecekler: incinme, hastalık, gebelik, adının çıkması; hasta, günahkar, sapık, yasadışı, seksüel isen sürtüksün) gibi iki uç arasında dalgalanan mesajlar alırız. Kültür; utanç ve suçluluğu aynı zamanda fiziksel kısıt ve şiddeti insanların cinsel arzularını kontrol etmek için kullanır ve hangi özel cinsel arzu ve eylemlerin doğru ve yanlış olduğunu, kutsanacağını ve lanetleneceğini belirler. İ

ncildeki yaratılış hikayesi Yahudi-Hristiyanlığa göre neyin cinsel hayat olduğunu ortaya koyar: Adem ve Havva’nın masum genç yanları Hayat Ağacının erotizmine karşı merak duydu, Tanrı onları Self-enerjinin içinde bulunduğu Cennet Bahçesinden kovdu, ve onlar da bedenlerinden utanmaları gerektiği bilinciyle sürgüne yollandılar. Bu Corrine’in hikayesi için bir taslak olabilir.

Terapistlerin yanlarını tetikleyen bir çok konu olabilir ve bunlar danışanlarının erotik hayatlarına yargılamayan bir merakı getirmelerini engelleyebilir. Terapistlerle cinsellik hakkında yıllardır konuşurken bu konular şunları içerdi:

erotik fanteziler, partnerler arasında arzu uyumsuzluğu, cinsel bozukluklar, pornografi, ilişki dışı ilişkiler, LGBT, cinsiyet değiştirme, çokaşklılık(polyamory), cinsel altkültürlerdeki normlar, fetişler, cinsel kimlik ve dini değerlerin çatışması, seks işçisi danışanlar, güç ve şiddetin erotize edilmesi, kontrol dışı ve bağımlılık yaratan cinsel davranış ve cinsel travmanın erotik yönelimin üzerindeki etkileri.

Tanıdık olmayan veya gelenek dışı olanla karşılaşıldığında, yanlar bilinmezliğin getirdiği anksiyeteye karşı nelerin döndüğüne dair bir hikaye oluşturur, iyi ve kötü gibi etiketlerle. Corrine Marjorie ve Don’un sadomazoşist seksinin eski bir istismarın yeniden canlandırılması olarak formüle etmeyle başladı. Bu hikayeye uyumlu olarak, diğer yanları da iğrenme, korku, öfke ve suçlama ile karşılık verebilir (patolojik hale getirme). Bu yanlar öyle saydam ve ikna edici bir şekilde birleşirler ki bazen hikayemizin danışanların erotik yanları ve bunları yargılayan ve utandıran yanlarını etkilediğinin farkında olmayız. Bu özellikle hikayemizin yaygın ruh sağlığı ve sosyopolitik sistemlerin hikayeleri ile örtüştüğünde olası hale gelir böylece bir adım geri çekilip farklı bir perspektifi düşünmek için nedenimiz kalmaz. Bir terapist Self’inde değilse, diğer yanlar kontrolü ele alır. Bunlar kaçınan, danışanı veya terapisti tedirgin eder diye korktuğu için cinsel sorunları gündeme getirmeyen yanlar olabilir. Danışanın özel cinsel konuları konuşmaktan utanan yanları ile ittifak halinde de olabilirler. Veya, terapistin yanları özellikle meraklı ve intruzif olabilir, danışanın erotik aktivitelerine bireysel ilgi veya antropolojik harika gözüyle bakabilir. Eğer terapist danışanın erotik ilgisinin alıcısı ise, çeşitli yanlar aktifleşebilir, az bir rahatsızlık ve korkudan; narsisist zevk veya uyarılmaya kadar. Her İAS müdahalesinde olduğu gibi, ilk adım terapistin kendine sormasıdır, “Danışanımın erotik yanları hakkında ne hissediyorum?” Eğer cevap Self’e dair özellikleri işaret etmiyorsa, o zaman terapist bu tepki gösteren yanlarını kendini gözlem veya konsültasyonla Self-enerjisini terapötik çalışmaya geri getirmek için keşfedebilir.

The Expulsion of Adam and Eve from Paradise - Benjamin West | WikiOO.org -  Güzel Sanatlar Ansiklopedisi
The Expulsion of Adam and Eve from Paradise – (Benjamin West)

EROTİK ARZULARA TEPKİLERİMİZİ YÖNETEBİLMEK İÇİN YANLAR AŞIRI ROLLER GELİŞTİREBİLİRLER

Danışanlarımızın erotik ifadelerine tepkilerimize ek olarak, insanlar kendi erotik duygularına tepkilerini yönetebilmek için yanlar geliştirirler. Bu koruyucu yanlar erotik impulslara karşı kontrolü kaybedeceklerinden, başkaları tarafından saldırıya veya istismara uğrayacaklarından veya utanç ve incinebilir hissetmekten korkarlar. Ya cinsel arzu veya davranışımızı ketleyerek ve/veya bizi zorlantılı şekilde sekse bağımlı hale getirerek Self’i ele geçirirler.

Ketleyici koruyucular kaygıyı artırır, yargıda bulunur, arzuyu uyuşturur, zihni bedenden ayırır, odaklanmayı güçleştirir veya cinsel eylem esnasında genital organların işlevini bloke eder (erkeklerin erekte olma, erekte kalma, prematür ejakülasyon veya orgazma ulaşamama; kadınların kuruluk, acı hissetme, kontrolsüz vajinal kasıma veya orgazm olamama sorunları)

Bağımlı kılan koruyucular bir kişiyi ritüel haline getirilmiş, uyarılma ve tatmin için zararlı sonuçlarını hiçe sayan, duyuları hızla değişiren (kafa yaşatan veya “çözen”) düşünce ve davranışlar dizisini takip etmeye, zorlayıcı duygulardan kaçmak için veya gerçek bir yakınlığın yerine koyacak şekilde cinselliği kullanmaya zorlar. Bir kişinin iç sistemi tek bir koruyucu tarafından veya ikisinin bir kombinasyonu tarafından yönetiliyor olabilir. Bu koruyucular perde arkasında çalışır ve sıklıkla birbirine karşı kutuplaşırlar, mesela internette saatlerce masturbasyon malzemesi olacak resimler arayan bağımlı kılıcı yanın eyleme geçmesini engellemeye çalışan yargılayıcı-kısıtlayıcı yan. Eğer başarısız olursa, kısıtlayıcı yan kendinden iğrenmeyi ve davranışın ardından hangover hissini ortaya çıkarır.

TERAPİSTLERİN DANIŞANLARINA ÇEKİM HİSSETMESİ

Potansiyel olarak zorluklarla yüklü bir diğer alan da danışanına erotik hisler besleyen terapisttir. Corrine’in çift terapisinde olan bu olmadıysa da, olduğu zaman ortaya çıkan yanlara dikkat çekmek isterim. Gerçek bir terapist-danışan cinsel davranışı nadir olsa da, terapistin erotik yanlarının bazı danışanlara karşı uyarılması yaygındır. Yine de bu konunun tartışılması tabu sayılabilir. Yargılayan yanlar, -terapist/danışan cinsel temasına  yönelik etik ve yasal kısıtlamaları bilen- suçluluk, suçlama, utanç ve korku duyguları uyandırabilir.

Tablo 11.1

Terapistin danışana yönelik erotik

çekiminin farkında olmadığını gösteren ipuçları

• Terapist danışanla birlikteyken veya danışanı düşündüğünde

 fiziksel gerginlik veya tedirginlik hisseder.

• Terapist danışana sebepsiz yere sinir olur veya öfkelenir.

• Terapist tarafsız veya insani yönü yok sayarak konuşur.

• Terapist danışanı insan görmek yerine tanısı olarak görür.

• Terapist danışandan kaçınmak için seansları kaçırır veya iptal eder.

• Terapist danışanın tedavisi hakkında takıntılı şekilde düşünür.

• Terapist partneri ile seks yaparken danışanı düşünür.

• Terapist danışana yersiz bir şekilde özel muamele gösterir.   

Bu eleştiren yanlar terapistlerin çekimi tanımalarına ve üzerine gitmelerine engel olacak kadar güçlü olabilirler, bu da terapistleri bu duyguları eyleme geçirme riskine atar. Tablo 11’de terapistin fark etmediği çekimle ilgili ipuçları gösterilmiştir. Danışana karşı cinsel duyguların olduğu fark edildiğinde, terapist çeşitli ve güçlü tepkilerle engellenir: şok ve şaşırma, gerçek bir hoşlanma ile çekimin birbirine karıştırılması, çözülmemiş kişisel sorunlarla ilgili kaygı, meslekdaş veya süpervizörler tarafından eleştirilme korkusu, duygular hakkında danışanla açıkça konuşamama veya duyguları eyleme geçirme ile ilgili hüsran, sınırlar ile ilgili kafa karışıklığı (ör: “Bu duygular danışandan mı geliyor benden mi?”), cinsel duygular uyandırdığı için danına öfke veya flörtöz danışanın cinsel arzularını hayal kırıklığına uğratmakla ilgili kaygı. Terapist bu tepkisel yanlarından kenara çekilmelerini isteyebilir, böylece çekimi tutan yanlarının sesini duyabilir ve altında yatan muhtemel çatışmalar üzerinde çalışabilir: sevilme ve hayran olunma arzusu, eski travmatik yaşantıdaki sınır ihlalini yeniden canlandırma veya öfke, sadizm ve tek taraflı bağımlılık gibi tahammül edilmez arzuları tutan yanlarına karşı koruyan yanlara. Bu farkındalık süreci, danışana yönelik erotik hislerin tanınması ve keşfi, hatırı sayılır derecede özşefkat, cesaret ve sıklıkla, yargılayıcı olmayan güvenilebilir bir meslekdaş, süpervizör veya bireysel terapisti gerektirir.

What's Alan Watching?: In Treatment, week two: Laura

CORRINE EROTİK İMGEYİ KEŞFEDİYOR

Marjorie ve Don ile birkaç oturumdan sonra, Corrine konsültasyona devam etmek için geri geldi. Söylediğine göre yargılayan yanları çiftin iletişim örüntülerine ve her bir partnerin içsel sürecine odaklanmaya yetecek kadar rahatlamış. Konsültasyonumuzun merakını cezbettiğini söyledi ve daha fazla kendini keşif için yardım istedi. Corrine’e aşağıdaki yönlendirilmiş hayal egzersizinde rehberlik ettim, yanlarının istedikleri derecede katılım gösterebileceklerini ve deneyimi kendine saklayabileceğini ve hayali sesli söylemek zorunda olmadığını hatırlattım.

“Sandalyede kendine rahatlamak için izin ver. Yavaşça nefes al ve nefes ver. Bunu yaparken, içinde bir yer aç, Self-enerjini ve açık merakını buraya getir. Bu yere hoşgeldiğini düşün ve erotiği deneyimlediğin yollardan birini de getir. Bu eski bir cinsel deneyim, bir fantezi, duyu, insanların imgesi, nesneler veya bir durum olabilir. Bu açıkça cinsel olabilir, olmayabilir de. Eğer farklı yollar ortaya çıkıyorsa, birine odaklanmaya çalış, diğerlerinden rahatlamalarını iste. Bunda sana erotik veya cinsel olarak heyecan verici gelen özel kısımları fark et. Hangileri asıl malzemeler, hangileri gizli olabilir? Bu erotik deneyime tepki olarak ne hissettiğini ve düşündüğünü fark et. Belki bazı genital uyarılmalar veya diğer bedensel uyarılma işaretlerini hissediyorsun. Tamamen içine çekildiğini hissediyor musun? Veya bu deneyimin nasıl gittiğini izleyen yanların mı var?”

Egzersiz esnasında, Corrine kendinin bilincinde olduğunun farkındaydı, göğsünde ve karnında sıkışma hissetti. Erotik şeylere odaklanmasına karşı temkinli yaklaşan yanından bahsetti özellikle ben yanındayken.

“Herhangi bir yargılamada bulunmuyorum ve ne deneyimlersen hoş karşılıyorum. Yargılayanlara endişelerini sor ve bunların sana mantıklı gelip gelmediğini gör. Sonra, yumuşamalarını ve arka plana gitmelerini ve erotik deneyiminle olabildiğin kadar şimdi ve burada olmana izin vermelerini iste.” diyerek onu rahatlattım.

Corrine’in vücudu görünür şekilde rahatladı ve birkaç dakika sessiz kaldı. Sonra, hafif bir gülümseme ile Corrine gözlerini açtı,

“Bunu daha önce hiç yapmamıştım – sadece cinsel düşünce ve duygularla olmak, özellikle odada başka biri varken. Gergin hissettim ama hoşuma da gitti. Kocamla gittiğimiz bir tatili düşünüyordum. Başka bir çiftle gemiye binmiştik. Güzel bir gündü ve gemide olduğumuzu ve Mark’a baktığımı ve onun hala yakışıklı olduğunu düşündüğümü hatırlıyorum. Biraz tahrik oldum, güneşle ve geminin sudaki hareketi ile. Bu duygu arkadaşlarımızla akşam yemeği yiyene kadar benle kaldı. Sonra Mark ve ben otel odamıza geri döndük. Belki o da bunu hissediyordu çünkü öpüşmeye başladık ve yavaşça ve daha önce hiç olmadığı kadar tutkulu bir şekilde sevişmemizle sonlandı. Şimdi bile, o günü hatırlayınca biraz heyecanlanıyorum.”

Corrine’e bunu bana anlatırken ne hissettiğini sordum. Corrine dedi ki “Biraz utandım ama iyi.” Duraksadı. “Ama,” Corrine’e biraz etki eden endişeli yanı bilmek istedi “Bu iyi mi?”

Ben de dedim, “İyi ve endişeli kısmına onu neyin endişelendirdiğini sorabilirsin.” Yanının özel anısını paylaşması ile ilgili, endişesini dinledi ve yanı yumuşadı. Cinsellikle ilgili öğretmenlik yapmaktan hoşlanan didaktik yanımdan sordum:

“Erotikle ilgili daha fazlasını öğrenmek ister misin?” İlgisini çekti ve meraklı, öğrenen yanları canlandı.

Sex Education 3. Sezon Çekimleri Tamamlandı - FilmLoverss

EROTİĞİ POLARİTELER PERSPEKTİFİNDEN DÜŞÜNMEK

Genelde erotiği düşündüğümüzde, hissettiğimizde ve uyarılmak ve cinsel ve yakınlık arzularını yükseltmek, uyarılmak ve orgazm olmak için yaptığımız şey olarak düşünürüz. Beynin en erojen organ olduğu klişesi doğrudur; bedenimizin tüm duyusal anlarını yarattığımız anlamlar, fanteziler ve genetik yatkınlıklar, kişisel deneyimler ve kültürel olarak inşa edilen standartları kullanarak yarattığımız hikayelerin filtresinden geçiririz. Erotik; duyuyu, imgelemi, duygusal yakınlığı, rasyonellik ve mantığı aşan tantrik ve spiritüel alemleri içeren büyük bir alanı kaplar. Kutuplar konsepti erotik deneyimi daha iyi anlamak ve zenginleştirmek için daha geniş bir perspektif sunar. İAS’de kutupların nasıl kullanıldığını açıkladıktan sonra bu kavramı genişletiyorum ve erotiğe uyguluyorum.

KUTUPLARIN İAS PERSPEKTİFİ

İAS teorisine göre, gelişimsel yara ve travmalara karşı yanlar gelişir. Örneğin, bir danışan, Rose, genital organlarına dokunduğu (ve bundan hoşlandığı) için ebeveynleri tarafından cezalandırıldığı için bedenine yönelik yoğun bir utanç duyuyordu. Aşağılanması ile baş edebilmek için, koruyucu yanlarından biri bedenini yok saydığı ve erotik deneylerini bastırdığı böylece ailesinin ilgil ve sevgisini alabildiği itaatkar bir role büründü, diğer taraftan başka bir koruyucu yan öfkeyle isyan etti ve kadın ve erkeklerle müstehcen bir cinsel hayat geliştirdi ve her zaman orgazmlarını taklit etti.

Rose “uslu kız” olmaktan dolayı onay alır gibi görünse de onun flörtöz, kışkırtıcı tarafı her zaman arka planda yönetimi ele geçirmek için bekledi. Sonuç olarak bu kutuplaşmış çatışma, onu tehlikeli ve hayati tehlikesinin olduğu karşılaşmalara doğru itti. Rose başlangıçta

“Flörtöz yanım uslu kızdan nefret ediyor. Gerçekten nefret ediyor.” dedi.

Standart İAS prosedürünü uygulayarak Rose’a bu yanlar arasına meraklı, sakin ve şefkatli bir iletişim getirmesine yardımcı oldum. Böylece zamanla aralarındaki ilişki daha az kavga ettikleri bir duruma doğru değişti.

“İkisi de beni korumaya çalıştıklarını görebiliyorlar. Flörtöz olan ebeveynlerime “Si*tir git!” demek istiyor. “Bu ne cüret!” diyen de uslu kız yanım, sevgilerini isteyen yanım.”

Self ve bu diğer yaralı koruyucuların arasında güvenli ilişki kurulması sürecinde, Rose altında yatan incinmişliğe, utandırılmış küçük kıza erişim sağladı ve onun bedeni ve bedenini keşfetme arzusu ile ilgili utanç verici inançlarının yükünü azalttı. Bu öfkeli flörtöz yanınına yardımcı oldu ve uslu kız ile olan kutuplaşmasındaki gerginliği azalttı. Bu iki koruyucu da nihayetinde işbirlikçi tavsiye verenler oldular, Rose’un kendine dokunma egzersizleri yapmasına izin verdiler böylece Rose orgazmı deneyimledi ve hayatında stabilite kazandı.

ESAS DİYALEKTİK GERİLİMLER OLARAK KUTUPLAR

Yine de yaralardansa hayatın esas diyalektik gerilimlerinden doğan bir çeşit kutuplaşma da vardır. Evrensel kutuplardan biri, hem insan hem toplumlar için, güvenlik vs özgürlüktür: daha fazla güvenlik aradıkça güvende hissederiz ama daha güçlü kontroller altında ve azalan özgürlüklerle yaşarız. Tersi durumda, daha fazla özgürlük aradığımızda, istediğimiz şeyleri daha çok yaparız ama çatışma, tehlike ve güvensizlik riskini alırız. Başka bir temel kutuplaşma da otonomi vs bağlılık veya ayrı olmak ve bağlı olmaktır. İlişkide olan her insan bu iki ihtiyacın karşılanması noktasında en iyi dengeyi sağlamak için uğraşır. İAS’nin kendisi de farklılaşmanın (yanların Self ve birbirinden) asimilasyon (dengeli ve çoklu parçaların ahenkle çalıştığı bir sistem) için gerekli olduğu temeli üzerine kurulmuştur. Tüm bu kutuplaşmalar paradoksturlar: bazı yanlarımız bir yana doğru eğilirken, diğeri olmadan da yaşayamayız. Hepimiz içten içe çelişkili görünen kuvvetlerin itme-çekmesiyle yüzleşiriz, burada amaç yükü atmaya daha az, kaçınılmaz ve doğal olan zıt çekimleri kabullenmeye daha fazla yönelmektir. Kutuplaşmış parçaların kavgasının acısını çekmektense, Self-enerjimizle onları kabul edip onlarla oynayarak Self-liderliğinde kendi dengemizi bulabiliriz. Her kutuplaşma hoş geldi sefa geldi!

ESAS KUTUPLAŞMA OLARAK EROTİK

Diğer kutuplaşmalar gibi erotik de birbirini tamamlayan kutupsal kuvvet veya enerjilerin cinsellik ve hayattaki kompozisyonudur. Batı düşüncesinde bu eros (seven, birleştiren ve hayat veren ve enerji sağlayan) ve Thanatos (saldırgan, ayrıştırıcı, hayatı yok eden ve enerjiyi bitiren) arasındaki danstır. Çin felsefesinde bu kutuplaşma yin (yeryüzü, yumuşak, kadın, karanlık, pasif ve emen) ve yang (gökyüzü, sert, erkek, aydınlık, aktif ve giren) güçlerinin arasındaki dengedir. Bu rekabet eden ilkeler hepimizin içinde derece derece bulunur. Özellikle bu kuvvetler arasındaki alış-veriş gerilimleri, hepimizin her gün deneyimlediği kendine has yollarla sadece cinsel arzu ve heyecanla değil, gün batımını izlemek veya bir şey satın almak kadar çeşitli gündelik hayat olaylarıyla da sonuçlanır.

Hayatın neredeyse bütün kutuplaşmış boyutları uyarılma ve tutku kaynağıdır, örneğin cansızdan canlıya, tüm insandan beden parçalarına, özelden genele, ahenkten işkenceye, büyüden gerçekliğe, güvenliden tehlikeliye, hazdan acıya, özgürlükten köleliğe, kutsaldan pisliğe, bilinenden bilinmeyene doğru. Evrensel kutuplaşmalar gibi, amaç rekabet eden erotik gerilimlere merak, cesaret ve şefkatle bakarak iyi dengeyi bulmak için deney yapmaktır.

KUTUPLAŞMALAR BİREYLERDE VE ÇİFTLERDE EROTİK HEYECANI ATEŞLER

Kutupların paradoksu, her ne kadar koruyucu yanlar cinsel arzuların güçlü tepkilerinin getirdiği stresi azaltmayı amaçlasalar da, bu yanlar arasındaki itme-çekme uzlaşmazlığı cinsel heyecanı artırabilirler. Koruyucular erotik dilekleri sürgün ederler: aptalca ve saçmadan, karanlık ve tehlikeliye; veya engin ve aşkından, “uygunsuz”, “istenmedik” ve “bilinmeyen”in gölgelerine. Self’imiz; utanmış, kaygılı, suçlu, öfkeli, ketleyici veya bağımlı tepkileri tutan yanlara karşı gerçek bir merakla dolduğunda, onlara koruyucu görevlerini yapmazlarsa ne olacağını sorabiliriz. Cevap genelde bizi kontrolü kaybetmeye, kötü olmaya, cezalandırılmaya, incinmeye veya yalnız hissetmeye ve terk edilmeye götürür. İAS’yi bu temel incinebilirlikleri iyileştirebilmek için kullanabiliyor olsak da, bu görünüşte istenmeyen tepkilerle erotik gerilimi tahrik etmek için kullanmak deneyler yapabiliriz. Bir nebze kaygı, suçluluk, utanç, hayal kırıklığı, öfke, baskı hatta acının cinsel tutkuyu yükseltme potansiyeli vardır. Bir danışınanın fark ettiği gibi,

“Utanç verici olanı yapmak heyecan verici.”

Fakat yanlarımız (veya partnerimizin yanları) bizi fazla ileri götürürse, o zaman şehvetimiz söner; korku, utanç, iğrenme veya çok fazla acının ters tepmesiyle boğulur ve travmatize olmuş hissedebilir. Eros ve Thanatos veya yin-yang enerjilerinin arasındaki optimum denge durumlara ve insanlara göre çokça değişiklik gösterir. Bir kişiyi coşturan erotik tarz veya senaryo bir diğerini tamamen kapatır. Self-liderliğinde koruyucu yanlarımızın kutuplaşmış endişeleri ile deneyler yapmak, erotik hazlarımıza giden en heyecanlı patikaları keşfetmemize izin verir.

Kutuplaşmalarla oynamak cinsel varlık olan bireyler olarak gelişimi desteklese de, iki kişi Self-enerjilerini imgesel keşfe getirdiklerinde, büyüleyici cinsel haz yaratma gücünü elde ederler. Uzun süren ilişkilerde, tutkulu yanlar genelde sürgüne yollanır çünkü cinsel arzunun bağlanmayı yok edeceğinden korkan yanlar vardır.İAS’de, yanlarımızdan Self’imizle ilişki kurabilmemiz için “geri çekilme”lerini isteriz; birlikte olabilmek için ayrı olmaya ihtiyaç duyarız. Farklılaşma sağlıklı bağlanma için esastır. İçimizdeki, yanlarımız arasındaki ve partnerimizin yanları ile aramızdaki kutuplaşmalarla çalışmak farklılaşmaya olanak sağlar. Eğer iki partner cinsel zevk ve tarzlar bakımından çok benziyorlarsa, zevkli ve güvenli bir cinsel bağın tadını çıkarabilirler fakat yinelenen tanıdıklık başlangıçtaki tadı, çekimi ve cinsel arzuyu tehlikeye atabilir. İki partner de bir açıdan farklı ve bağımsız arzuları, fantezileri ve zevkleri getirdiğinde ve kurulu örüntüyü değiştirmeye açık olduğunda erotik elektrik korunabilir. Kaygılı yanlarımız kendimize ve partnerimize/partnerlerimize güvenebileceğimiz kadar rahatladıklarında, cinselliğe Self-liderliğinde yaklaşabiliriz, ne isteyip istemediğimiz konusundaki farkındalığa erişmek için gerekli güvenliği sağlarız ve bunları partner/partnerlerimize iletebiliz. Örneğin utangaç ve çekincen yanları olan, teşhirci yanlarını partnerinin önünde oynayan bir kişi; ilişkilerine taze erotik elemanlar getirerek partnerini de yeni tarzları keşfetmek için kışkırtır, kendi iç sistemine yeni bir denge getirir. Gizli dileklerin paylaşılan keşfi çiftin cinsel hayatını zenginleştirir, diğer taraftan yargılanma korkusu olmadan alınacak risklerin getirdiği güven, duygusal yakınlıklarını derinleştirir.

Şimdi, her biri çiftin cinsel zevkindeki yaklaşma-yakınlaşma gerilimine dayanan üç yaygın kutuplaşmaya bakalım:

partnerler arasındaki mesafe aracılığıyla özlem yaratmak, yasakları delmek ve baskınlık ve itaat aracılığıyla güç ile oynamak.

İlki partnerler arasında fiziksel veya duygusal ayrılığın özlem ve birlikte olmayı heyecanla beklemeyi ortaya çıkarmasıdır. Partnerler arasında yakın olmak doğal pozisyonmuş gibi görünse de, çok yakın olmak klostrofobik hissettirebilir ve kişinin kendi erotik istek ve limitlerini bilmesini engelleyebilir. Bu sarmaş dolaşlık hissi geri çekilmeye dair koruyucu impulsları ateşler veya kavga aracılığı ile partneri itmeye yol açar. İyi bir ilişkide, gerçek mesafe, örneğin partnerlerden birinin yolculukta olması, ve duygusal mesafe, belki geçici bir tartışmadan doğmuş, yeniden bağlanma ve diğerinin kollarında olma açlığını artırır. Corrine’in o ve kocası ile gemi gezisi yaptıkları anıdaki erotik gerilim buna bir örnektir.

Mesafenin afrodizyak gücünü onaylayan romantik yanlar diyebilir ki, “Yoklukta kalbin kanatları kalkar.”, diğer yandan şehvetli taraf uluyabilir, “Yoklukta s*k daha iyi kalkar.”

Partnerler ön sevişme sırasında birbirlerini çok yavaşça soyarak cinsel beklentiyi artırabilirler, veya ayrı evlerde yaşarak birbirlerini arada sırada görerek. Cinsel karşılaşmayı yavaşlatmak aynı zamanda partnerlerin anda kalmayı engelleyen yanlarını fark etmelerine yardımcı olur. Örneğin partnerler dokunma hissini, mesela sadece serçe parmakla dokunabilirsin şeklinde kısıtlarlarsa, biraz da mizahla hangi yanlarının yakınlık hangi yanlarının uzaklık istediğini de daha kolay algılayabilirler. Bazı insanlar için, yasakların delinmesi suçluluk, utanç ve korku içeren kutuplaşmalarla çalışarak erotik sürtüşme yaratmak için harika bir stratejidir. Bir kutuplaşma masumiyet ve suçluluk arasındaki gerilimi istismar eder (İyiyim ve iyi olmalıyım.). Başka bir varyasyon da güvende kalmak (kurallara uyalım ki kimse zarar görmesin) vs yasağın riskine girmek (tabuları yıkalım, sınırları aşalım, ne olacaksa olsun) arasında oyun oynar.

Rose bu kutuplaşmanın ekstrem bir versiyonu ile baş ediyordu. Tehlike ile kumar oynamak (yabancılarla korunmasız ilişki), yakalanma korkusu (halka açık yerde seks) veya içindeki geri tepme (kışkırtıcı bir karşılaşmadan sonra gelen utanç atağı) bazıları için çok zorlayıcıdır, öte yandan kaygı yaratan elemanlar diğerlerini kısıtlar. Fantezi bizi “ahlaki, sosyal ve pragmatik sınırları aşmak”tan “sınırları gerçek hayatta yapacağımızdan daha ötesine taşımak”a davet eder. Fantezinin gizemli gücü aynı anda hem tabuları unutup hem de onları yıktığımızı hatırlamaktan gelir.

Her cinsel karşılaşma güç pazarlığını barındırır. Bu bir çok ilişkide örtük ve konuşulmayan bir şeydir yine de partnerlerin seks esnasında otomatik olarak girdikleri rollerle açıkça tanımlanır, örneğin geleneksel misyoner pozisyonunda erkeğin üstte kadının altta olması. Güç dinamikleri belirginse ve partnerler arasında açıkça dikkate alınıyorsa, bu boyutu fantastik roleplayde kullanarak erotik heyecanlar yaratma fırsatı doğar. Bu kutuplaşma baskınlık (güç ve kontrolün bende olmasını istiyorum.) ve itaat (kontrole teslim olmak istiyorum.) arasındadır.

Marjorie ve Don bu kutuplaşmayı cinsel hayatlarını zenginleştirmek için kucakladılar. Her partner sahneyi canlandırırken kendi rolünü üstte veya altta olmak üzere kendi seçer. Partnerler genelde altta olanın koyduğu kurallara uyarlar: güvenlik, boyun eğdirmenin ve acının sınırları, arzulanan eylemler ve deri, bağlama ve diğer baskınlık aletlerini kullanma konusundaki kurallara.

“Zorlayıcı partner itaat eden partnere tutkusu ile değerini ve arzulanırlığını gösterir. İtaat eden partner boyun eğmesi aracılığı ile zorlayanın karşı konulmaz erotik güçlerini gösterir.”

Güçle sorumlu bir şekilde oynamanın (örneğin sadomazoşist roleplay) ve rızanın olmadığı eylemlerin, tecavüz ve çocuk istismarı gibi, arasındaki fark çok önemlidir. Bir çok insanın, Corrine’in de aralarında olduğu terapistler gibi, sadomazo erotik oyununu duyduklarında koruyucu yanları kırmızı alarma geçer. Corrine, Don ve Marjorie’nin cinsel hayatının travmatik bir yeniden canlandırma veya istismar öyküsü barındırmak zorunda olduğunu düşünen yanına Self-sakinlik getirebildi ve konuya merakla yaklaşabildi. Dikkatli bir öykü alma rızasız eylemlerin, veya zorlama, zorlanma içeren deneyimleri ortaya çıkarır. Aşağılanmak bir çok insan için büyük bir cinsel keyif kaçırıcı olsa da (eski istismarın işareti de olabilir), bazı insanlar için mesela Marjorie ve Don için, rızanın olduğu aşağılama erotik bir şey. Güç ile oynamak, hikayelerinin alt metni ne olursa olsun, birbirlerine saygılı ve ilgili olan partnerler gibi bir paradoks içerir.

ROMANTİK VE ŞEHVETLİ YANLAR ARASINDAKİ KUTUPLAŞMADAN DOĞAN GERİLİMLER

Ateşli bir seks arayan şehvetli yanlar ve başarılı bir romantik ilişki arayan ilişkisel yanlar arasında zorlayıcı bir kutuplaşma vardır. Herkes bu soruyla yüzleşir: saygılı, ilgili, yakın, sevgi dolu, dayanıklı bir ilişkide; erotik tutku, fantezi ve saldırganlığa yer var mıdır? Her erotik ve tepkisel yan gerçek anlamda hoşgörülür mü? Seninkiler ve benimkiler?

Şehvetli yanlar, yaratıcılık ve dokunma, erojen bölgelerin uyarılması ve orgazm olmaktan gelen yüksek derecede psikofizyolojik duyular için cinsellik ararlar. Bu yanlar testosteronla da yürüyebilirler ve sosyal olarak koşullanmış da olabilirler. Şehvetli yanlar uyarılmak için, ötekini nesneleştirirler (bazen bir tip olarak) ve belli fiziksel özelliklere (büyük memeler, büyük s*k) veya belli davranışlara (sert, yumuşak, gösterişli) odaklanırlar. İlişkisel yanlar, duygusal bağlanma, yakınlık ve romantik sevgi için cinsellik ararlar.

Şehvetli yanların aksine, -Bay veya Bayan Hemen Şimdi!yi isteyen-, ilişkisel yanlarımız doğru kişiyi(Mr. veya Mrs. Right), dayanıklı ve sevgi dolu (tek eşli veya çok aşklı) ilişkileri ararlar. İlişkisel yanlar görmeye ve görülmeye, incinebilirliklerimizi, arzularımızı açabileceğimiz kadar güvende hissetmeye ve bunlar için partnerin kabulüne özlem duyarlar. Eğer şehvetli yanlarımız güçlü ama kendimizde ve partnerimizdeki diğer yanlar kabul görmüyorsa, o zaman şehvet geri çekilebilir ya da kendine partner dışında rahatlama alanı arayabilir.

VAKA SUNUMU: JUSTIN’İN ŞEHVETLİ VE İLİŞKİSEL YANLARI ARASINDAKİ ÇATIŞMA

Yetişkinliğinin ortalarında, Justin ev arkadaşları ile yaşıyordu ve kendi yağında kavruluyordu. Erkeklerle ara sıra yaşadığı kısa süreli ilişkiler zevkle başlıyordu ama cinsel çekimin kaybolması veya farklı şeyler isteme nedeniyle soğumasıyla sonuçlanıyordu. Bekar hayatına dönünce, Justin kendine zaman ayırmayı ve tek gecelik ilişkilerin getirdiği özgürlüğü seviyordu yine de yalnız bazen de çökkün hissediyordu ve uzun süreli bir ilişkinin özlemini duyuyordu. Justin uzun süredir devam eden bu ambivalan örüntüyü durdurabileceği ve iyi bir ilişkiyi devam ettirebileceği umuduyla terapiye başvurdu.

Tedavi esnasında, bazı yanlarımı terapiye getirmek zounda kaldım. Biz bekleme odasındayken Justin’in seksi vücudunu görünce, şehvetli yanımın içinden “hmmm” diye hırıldadı. Bu tepkiye karşı çabucak Self-sakinliğimi öne çıkardım, ve terapi süresince pasif bir şekilde arkada beklemesini sağladım. Sonra, Justin’in tekrarlama temaları hakkında düşündükçe, oturmuş ambivalansın değiştirilemeyeceğine ikna olan yanımı rahatlattım. Justin’e tüm yanların hoş karşılandığı düşüncesine davet ettim. Diyalektik prensipten yola çıkarak stres yaratan örüntüyü (veya “tekrar zorlantısı”) değiştirme çabasının, değişmekte ısrar eden yanlar (“Bocalamaya devam edersem asla mutlu hissedemeyeceğim veya tam manası ile canlı olamayacağım.”)  ve örüntüyü devam ettiren yanlar (“Bekarlık veya ilişkide olmak psişik ölüm anlamına geldiğine göre ikisini de seçmiyorum.”) arasındaki kutuplaşmayı yoğunlaştırdığı sonucuna vararak, Justin’e değişmesi gereken bir problem olarak görmek yerine ambivalansı kabullenmesini önerdim. Örüntüyü kabul etmek bunu nasıl çözeceği ile ilgili tartışmaları durdurur ve paradoksal olarak değişime kapı açar.

Justin bu fikir karşısında şaşırdı ama alıcı göründü. Yavaş yavaş istek duyan her yanını masaya davet etmesi konusunda ona rehberlik ettim: yalnızlık, ilişkisel yakınlık, erotik doyum isteyen yanlarını ve isteklerini taşıyan yanlarına karşı yargılayıcı veya kaygılı tepkilerini taşıyan yanlarını, bir yandan da masanın etrafında toplanan yanlara Justin’in zihninde “selam vermesini”.

Rehberliğimle, Justin onlara hepsini tanımak istediğini söyledi ve yumuşamalarını ve tek tek konuşmalarını rica etti böylece onları duyabileceğini söyledi. Aynı zamanda söyledi ki, yalnız veya ilişkide olma kararından bağımsız olarak, her biri için her zaman bir alan olacak ve her birinin istek ve korkularını Justin dikkate alacak. Bu yuvarlak masa egzersizini birkaç seans tekrarladık. Justin’in Self’ine yer açabilmek için sabırla sistemini cesaretlendirdim ve Justin’in yanları, birilerinin arzuları gerçekleştirilirken diğerlerinin ihtiyaçlarının yok sayılmayacağına geçici olarak güvendiler.

Terapinin bu erken evresinde, Justin ortak arkadaş vasıtası ile Mike ile tanııştı. Justin Mike’ı arkadaş canlısı, cana yakın, düşünceli, güçlü bir vücudu olan ve iyi büyüklükte bir penisi var diye tarif ederken gülümsedi. Başta karşılıklı bir kimya hissetilerse de, Justin’in hayal kırıklığına uğrayan yanları Mike ile ilişkisinin önceki ilişkileri gibi gideceğini öngördü. Yine de bu yanları ile ilişki içinde kalıp endişelerini dikkate alarak Justin Mike ile ilişkisine devam etti ve geçici bir umuda sahip olmaya başladı.

Şaşırtıcı olmayan bir biçimde, bağının derinleşmesine tepki olarak, Justin’in kutuplaşmış yanları kapana kısılmış gibi hissetmeye başladı ve Justin’in başka seksi erkeklerle seks aramasını söyleyen şehvetli yanını aktifleştirdi. Büyük s*ki olan yapılı erkekler Justin’in şehvetli yanını uyandırdı ki bu yan zaten Justin’in kendisinin de yıllardır vücut çalışarak kendi fiziğini oluşturması için Justin’i itmişti. Bu yan Mike’ın penisine şükran duyduysa da, Mike’ın tatlı yemeyi sevmesi ve düzensiz egzersiz alışkanlıkları eninde sonunda Mike’ın vücudunu şişman yapacaktı ve Justin’in hissettiği çekim de bitecekti. Paniklemeye başlayarak, şehvetli yanı Justin’in ilişkiden derhal ayrılması, ani ayrılıktan doğacak acıyla baş etmesi ve özgürlüğüne koşması için bastırdı.

Justin’in diğer yanları bu şehvetli yanı küçümsedi ve onla alay etti ve sırf diğer erkeklerin vücudunu fark etti diye güçlü suçluluk duyguları ortaya çıkardı. Bu arada Justin’in ilişkisel yanları Mike ile oluşan yakınlığın uzun süren sevgiye duyduğu özlem için bir cevap olabileceğini gördü ve şehvetli yanı kalıcı olarak sürgüne gönderdi. Justin bu rekabet eden ajandaların onu zıt taraflara çekmesiyle felç olmuş gibi hissetti. Şehvetli yanı Mike ile ilgili artan sinir olma ve sıkıntıdan şikayet etti.

Justin aynı zamanda onun şehvetli yanlarını yargıladığım konusunda endişeliydi. Dürüstçe yargılamadığımı söyledim ve ona yargılayıcı bir söz veya ton kullanıp kullanmadığımı sordum. Amacım itme-çekme geriliminde olan yanlarına şefkatle yaklaşmak ve hepsini kabul etmekti. İçime döndüm ve benim bazı yanlarımın da Justin gibi kutuplaşmış olduğunu fark ettim: bazı yanlarım Mike ile ilişkinin başarısını alkışlıyordu diğerleri şehvetli yanı ile özdeşim kurarak ilişkiyi bitirmesini söylüyordu. Kendi yanlarımdan rahatlamalarını isteyerek Justin’in sistemine güvenmelerini söyledim, aynı zamanda kendi sürecimle ilgili kendimi açtım ve Justin’in yalnız hissetmemesini sağlamaya çalıştım ve yanların yumuşayabilir olduğunu görebileceğini söyledim. Justin kendimi açmamı onaylayıcı buldu. Soranki oturumda “Kendi şehvetli yanını daha iyi tanımak ister misin?” diye sordum.

Her ne kadar diğer yanlar Justin’in şehvetli yanının kulak verilirse gücü ele geçireceğinden endişeliydilerse de, aynı zamanda Justin’in Self-enerjisine de güvenmeye başladılar ve rahatlamayı kabul ettiler.

Şehvetli yan dedi ki

“Benim işim Justin’i cinsel olarak uyarılmış halde tutmak ki böylece canlı, genç ve güçlü kalabilir.”

Ergenlikten beri bu misyonunu yerine getirebilmek için sıkı çalışıyordu. İşini seviyordu ama diğer yanların azarlayıcı tutumlarından dolayı da öfkeliydi.

Justin’e rehberlik ederek şehvetli yanına sormasını istedim:

“İşini yapmazsan ne olacağından korkuyorsun?”

Yan, Justin’e buruşmuş, yorgun bir yaşlı Justin fotoğrafını gösterdi. Bu umulmadık imge Justin’e üzücü ama mantıklı geldi çünkü hatırladı ki, biraz da gözyaşları ile, küçük bir oğlanken zayıf ve erkek değilmiş gibi hissediyormuş.

“Biraz şişmandım ve pek arkadaşım yoktu.”

dedi.

“Fit ve yapılı adamlarla yan yana olduğumda biraz cinsel kimya da olduğunda, güçlü ve maskülen hissediyorum. Bir çeşit sağlıklı/saldırgan enerji.”

Bu erken yetişkinliğinde ve çocukluğundaki yetersizlik duyguları ile güçlü bir kontrast yaratıyordu. 20’lerinde Justin vücut çalışmaya başladı ve özenilecek, arzulanacak bir vücut ortaya çıktı ve ilk kez kendine güven de geliştirdi.

“Bu yana çok şükran duyuyorum.”

dedi Justin seansın sonunda.

“Beni kurtardı.”

Bunu söylerken zıt yanlarını da hissetti, yakından takip eden ve yargılamalrını yumuşatan yanlarını.

Sonraki oturumumuzda Justin’e sordum

“Şehvetli yan, zayıf ve arzulanmaz olduğuna dair inançları taşıyan genç Justin ile doğrudan temas etmene izin verir mi?”

Justin’in koruyucularından izin aldktan sonra, genç yanı ona hatırlattı ki erkeklere karşı erotik çekim duyarak büyümek, sırrının suçlulukla karışan heyecanı ve bölümlere ayrılmış cinselliği acı vericiydi. Oğlan ve sonrasında ergen olarak, cinsel yönelimini ailesinden saklamaya çalıştı; özellikle baskıcı, reddedici babasından. Bu baba özlemini yanları başta reddetse de, Justin’in umutsuzca sevgi ve onay beklediği babasından.

Bu ve sonraki seanslarda, Justin bazen sakince bazen gözyaşları ile fark etti ki, incitici, reddedici, homofobik deneyimlerin bazıları Justin’in yanlarının aile ve arkadaşlardan bu suçlayıcı mesajları içselleştirmesine neden olmuş.

Justin’e bu utandırıcı inançlara teslim olan bu genç yanına eşlik etmesi için rehberlik ettim ve onu erkeksilik, oyunbazlık ve kendini kabule davet ettim.

Justin ve genç Justin arasındaki bu yeni derinleşen ilişkiye şükran duyarak, şehvetli yan Justin’in mükemmel vücutlu bir erkekle olan ama hala cinsel cazibesini yitirebilecek uzun süreli ilişkinin kapanına kısıldığından endişelenen bir adam olması gerektiğinde ısrat etmeyi bıraktı.

Yakınlık ve altında yatan yalnızlıktan korkan yanlarla çalıştıkça, Justin Mike ile birlikte yaşama konusunda artan bir güven kazandı. Birkaç ay eşleşmenin nabzını yokladıkça ve ambivalan ve kutuplaşmış yanlarını başarı ile tutabileceğini keşfedince Justin terapiyi sonlandırmaya karar verdi. Şehvetli yanının kafa kaldırarak başka erkeklerle seks yapması için Justin’i itmesi durumunda geri gelebileceğinin bilgisi ile.

SONUÇLAR

Erotik ve zıtlaşan enerjilerimizi arzularımıza tepki göstererek kutuplaşan yanlarla birlikte kabul edebilir miyiz? Koruyucu yanlarımız bizi güçlü duygularla yargıladığı, kısıtladığı, zorladığı için bu süreç zorlayıcıdır. Yine de suçluluk, korku, öfke, utanç, güçsüzlük gibi stresli haller veya kaçınmaya çalıştığımız acı doğru koşullarda tutkuyu ateşlemek için kullanılabilir.

Cinsel farklılıklara kendi çekimlerimiz ve tepkilerimizin farkında olmak da erotiği terapiye gerçek bir kabul ile davet eder. Self-merakımızı, şefkat ve cesaretimizi koruyucularımıza ve sürgünlerimize getirdiğimizde, keşfederiz ki bizi farklı yönlere çeken arzuları tolere etmekle kalmıyoruz, aynı zamanda onları erotik heyecanı artırmak ve yakınlığı derinleştirmek amacı ile kullanabiliyoruz.

Koruyucularımız tam anlamıyla sakin olup Self’e güvendiklerinde, kendimizi erotik sevginin bağlılığına, birliğine ve mutluluğuna açabiliriz.

Çeviri: Engin Özçiçek

Image